Események

« 2024.04. »
hkszecspszov
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Lefrisebb képek

TéltemetésKirándulás PusztaszentlászlónKaszópuszta kisvasútzsebkendő tartófarsang59.jpginfoblokk_kedv_final_felso_cmyk_esza_300.jpg

Környezetvédelmi témahét - A VÍZ

VÍZ

 

2010. április 22 – április 28.

Várlak Tanoda -  Alsónemesapáti Petőfi út 4.

Résztvevők: tanodás diákok és mentorok

A témahét címe: A vizek világa

Jelmondat: „Tavaszi szél vizet áraszt”

"Víz!

Se ízed nincs, se zamatod, nem lehet meghatározni téged, megízlelnek, anélkül, hogy megismernének. Nem szükséges vagy az életben: maga az élet vagy."(Saint-Exupéry)

A témahét céljai:

-a tanulók természethez való pozitív hozzáállásának és felelősség-érzetének továbbfejlesztése

-a környezettudatos magatartás, a környezetért felelős életvitel elősegítése -tudja, hogy a víz embereket és kultúrákat köt össze, eszméket közvetít, a kultúra része / irodalom, zene, festészet/

-tudja, hogy a folyók és a vizes élőhelyek értékes szolgálatot tesznek az emberiségnek

-segítse megőrizni a következő nemzedék számára az egészséges ivóvizet és természetes vizeinket / a helyi Kanális, a  Krápicz-tó megbecsülése, védelme/

A témahét kapcsolódása a tantárgyak ismeretanyagához:

Természetismeret

A vízpart élővilága, vízminőség mérés.

A víz halmazállapotai, víz körforgása, ezzel kapcsolatos kísérletek elvégzése, megfigyelések. A folyóvíz építő és romboló munkájának megfigyelése, kutatómunka.

Környezettudatos magatartás, természet szeretete, tisztelete, egészség és környezet összefüggései.

Ok-okozati összefüggések felismerése. Térbeli tájékozódás képessége, információ- és adatgyűjtés /internet/

 

Magyar

Vízről szóló versek gyűjtése. Szólások, közmondások gyűjtése vizekről. Vízzel kapcsolatos történetek.

Helyesírási gyakorlatok (j-ly), tulajdonnevek helyesírása (folyók, hidak nevei)

A Víz projekt magyar feladatai az Iránytű című kiadványból

 

Kultúra szerepe a környezeti nevelésben. Kommunikációs készség, beszédkészség fejlesztése. Szövegértés, szövegfeldolgozás fejlesztése.

Matematika

 

 

 

 

A folyók vízszintjének alakulása, árvízi vízmagasságok. A folyók szélességének, mélységének összehasonlítása, sorba rendezése. A Víz projekt matematika feladatai az Iránytű című kiadványból

 

Diagramok készítése. Összehasonlítás, megkülönböztetés képessége. Összefüggések felismerése.

Német

Németország folyói, szógyűjtés a víz témakörben.

Szókincsbővítés, országismeret

fejlesztése 

 

Fizika

A vízierőmü működése, makett készítése

Összefüggések felismerése, kreativitás fejlesztése

 

Hon és népismeret

A világörökség része Magyarországon

Információkeresés az interneten, pp. bemutatók

készítése /IKT/

Értékeink megbecsülésére nevelés.

 

Technika

Anyaggyűjtés: Falitáblák, tablók készítése.

Hagyományok ápolása, kézügyesség, szociális kompetencia fejlesztése.

Természetvédelemre, természetszeretetre nevelés

 

Testnevelés

Túra, sportos feladatok vízparton..

Egészséges életmódra, környezetvédelemre nevelés.

 

Rajz

Környezetvédelemmel kapcsolatos plakát tervezése, vízi élmények rajzolása

Környezetvédelem fontosságára nevelés. Szép meglátása, kifejezése rajzban.

Kreativitás fejlesztése

 

 

A megvalósulás szervezeti keretei

 

Tanodai foglalkozások: minden évfolyam tantárgyaiban megjelenik a víz témája.

 

Tanodán kívüli foglalkozások: a tananyaghoz, a felkészüléshez kapcsolódó, a Tanoda dekorálásához szükséges tevékenységeket a mentorok irányítják.

 

Szabadidős foglalkozások: minden nap valamilyen bemutató, kézműves foglalkozás, akadályverseny az előzetes program szerint.

 

 

 

Tárgyi feltételek

 

Tanodai eszközök: rajzlap, filctoll, festék, írószer, műanyag palack, parafa dugó, csomagoló papír, színes karton, technikai- és rajzeszközök

 

Taneszközök: tankönyvek, munkafüzetek, házi füzetek, Iránytű 5. osztály, feladatlapok, segédkönyvek, lexikonok, kísérleti eszközök, kotta, szakirodalom, infokommunikációs eszközök, fénymásoló

IKT eszközök: projektor, számítógép, pendrive, internet hozzáférés, CD lejátszó, CD

 

Tevékenységek

Előkészítés:

Előzetes szervező feladatok:/ felelős: Czeiliné Németh Anna/

Aktív mag létrehozása a tantestületben, ötletbörze meghirdetésű

-Az ötletbörze alapján a témahét előzetes tervének összeállítása, a mentorokhoz és a tanulókhoz való eljuttatása

tanodavezetés, szülők, diákok tájékoztatása, előzetes feladatok közzététele

-Előkészítő megbeszélés a mentorokkal Helyi koncepció kidolgozása

-Célok megfogalmazásában való segítségnyújtás

-Időrendi tervezés, az egyes lépések meghatározása – háttér – irányítással

-Az osztálya munkamódszerének meghatározása megbeszéléssel

-Szükséges eszközök biztosítása az osztály igényei szerint

-A heti adminisztráció elvégzése

-A zárást követő feladatok elvégzésének irányítása

Szakmentori teendők

-Téma és igény szerinti tanácsadás

-Igény szerinti segítség a prezentációk, dokumentációk elkészítéséhez

-.Szaktárgya oktatásában a témahét során minél több vízzel kapcsolatos téma megtervezése, megvalósítása, dokumentálása

-Szabadidős programok szervezése

-Szükséges eszközök felmérése, biztosítás

 Előzetes feladatok a csoportok számára / ápr. 19-22 /

 

·         Az tanoda faliújságján jelenjen meg a témahéttel kapcsolatos információ, aktualitás, dekoráció!

·         Készítsenek olyan projekt-táblát tó, folyó vagy tenger formában, amelyre a hét során feltűzzük a teljesítményük után járó halakat a halászversenyben!

·         Írjanak olyan, a víz védelmével kapcsolatos jó tanácsokat egy A4-es lapra, amelyeket társaiknak szánnak és a folyosón helyezünk el az első nap!

·         Szervezzék meg, hogy a projektnyitón minél több tanulón legyen kék színű ruha!

 

A témahét során figyelemfelkeltő szövegeket írtak és raktak ki a gyerekek a faliújságra.

Pl.: Ha hagyjuk, hogy a víz folyjon fogmosás közben, 10 liter vizet pazarolunk el.

A tengerekbe dobott műanyag zacskók és más műanyag tartalmú hulladékok       évente egymillió élőlényt ölnek meg!

A lelkiismeretlen tankhajó kapitányok még mindig a tengeren tisztítják ki olajtartályaikat. Stb.

  • A víz védelmére felhívó plakátokat helyeztek el a folyosóra.

Felhívásokat, figyelmeztetéseket fogalmaztak meg.

Pl.: Ne szennyezd a természetes vizeket!

Óvd a környezeted!

Csak egy földünk van!

  • Szinte minden gyerek és felnőtt az első nap magára vett valamilyen kék színű ruhadarabot, így utalva a víz színére
  • Mivel az osztályok között a héten pontversenyt hirdettünk, minden teljesítményt (tablók, beöltözés, bemutatók, osztálydekoráció) egy hal makettel jutalmaztunk. A témahét zárásakor ezeket a halakat számoltuk össze és hirdettük ki az osztályok eredményeit. A halak elhelyezéséhez is az osztályoknak kellett egy tó, folyó vagy tenger alakú „eredményjelzőt” készíteni, amelyet szintén a folyosón helyeztünk el.

/Az összegyűlt anyagot pl. vízkerék, plakátok, feladatlapok, menetlevelek, versek, kérdőívek, a témahét zárása után az iskolában összegyűjtve tároljuk, illetve részben elektronikusan, részben fényképeken dokumentáltuk az eseményeket.

 

Zárás, értékelés

A témahét során a tanulók saját és egymás tevékenységét is rendszeresen értékelték, véleményt mondtak. Megtekintették diáktársaik munkáit, a faliújságokon tárlatvezetéseket tartottak.

Az csoportok között meghirdetésre került „halászatba” a hét során a csoport minden tevékenysége beleszámított.

Így pl. egy háromtagú független zsűri értékelte az osztályok dekorációját. A kék ruhában való megjelenésért is halat lehetett kapni. A szakmentor és a tanulók véleményezték az elkészült rajzokat, plakátokat. A bemutatók megtekintése után a legügyesebb tanulók dicséretben részesültek. Az akadályversenyen való szereplésért szintén jutalom járt.

Április 28-án egy értékelő tanodagyűléssel ért véget a témahét.

Az csoportok közötti verseny /halászat/ eredményét ekkor hirdettük ki és a önkormányzatnak köszönhetően minden tanuló részesült egy kisebb jutalomban.

Eredmény:

                                                      1. hely: „Vizesfiúk”    2. hely: Halacskák   3. hely: Ebihalak    4. hely. Water Team

A vélemények összesítése után megállapítható, hogy a gyerekeknek nagy élményt nyújtott ez a tanulásszervezési forma. Sok új ismeretről számoltak be, amelyet a témahéten szereztek a vízről. Adatokat, halfajtákat, szólásokat soroltak fel, illetve sokan hangsúlyozták a természetvédelem fontosságát és a tennivalóinkat ennek érdekében. Legemlékezetesebb programok között az akadályversenyt, a túrát és a tanulók munkáinak bemutatását, a power pointos vetítéseket nevezték meg. Annak örültek a legjobban, hogy aktívak voltak, barátok között lehettek és az osztályok összemérhették erejüket. Az együttműködésre a faliújságok dekorálását, a logókészítést, a csoportmunkás foglalkozásokat hozták fel példának.

Rákérdeztünk arra is, hogy milyen javaslataik lennének a legközelebbi témahétre vagy projektre. Sok ötlet érkezett, de szinte mindegyik a természettel kapcsolatos, így pl. az erdő, a bolygók, az állatok és ezek védelme.

Ebből is arra lehet következtetni, hogy a víz téma ráirányította a figyelműket a környezetvédelemre és talán erősebb bennük az az igény, hogy jobban megismerjék a körülöttük lévő világot, megbecsüljék és értékeljék annak szépségét. S ha ez így van, akkor nem dolgoztunk hiába a témahét előkészítésével és lebonyolításával.